Peter "Middystyle" Middelveld

Introduceer je hier, wie je bent, wat je doet etc
Middystyle
Beheerder
Peter "Middystyle" Middelveld

Bericht door Middystyle »

Hoi!

Hier de beheerder van het forum, Peter Middelveld. Ik ben 38 jaar, woon in Twente, getrouwd en een prachtige dochter van 4.
Ik ben momenteel werkzaam in de metaal, en thuis rommel ik graag met IT gerelateerde dingetjes. Zo heb ik dus ook een en ander voor elkaar gekregen om het huis slim te krijgen.

Maar mensen zoals ik, die voor de "hobby" zulke dingen doen, komen ze nog wel eens tegen vragen of problemen aan. En dat is dan ook de reden dat ik dit forum heb opgezet. En natuurlijk om gezellig met elkaar te kletsen over andere zaken.

Even een klein lijstje wat ik zoal in huis heb voor slim wonen:

IKEA Tradfri lampen in bijna elke kamer, 2 lampen met sensor. De lampen gekoppeld aan Google Home in de woonkamer, en vanuit de eerste verdieping te bedienen met een Google Nest mini. Handig, want zo kun je in bed liggen en alsnog alle apparaten aan of uit doen als je iets vergeten bent.

Wifi is voor veel mensen een probleem. Ben je net te ver van de router (of een ander wifi punt) heb je geen internet meer. Ook ik had dit probleem in het verleden. In mijn geval heb ik nu mijn router (mijn derde inmiddels) voorzien van DD-WRT. Kun je net iets meer, ook de wifi signaalsterkte opkrikken. Klein geheimpje, de maximale straling voor Wifi in Nederland is 99 mW. Dus je raadt het al, ik heb mijn router en een access point op zolder beide op 99 mW. Heerlijk, als je de straat binnenkomt kom je al op de wifi.

Ook de verwarming is lekker op afstand te bedienen met een app, Google Home app óf een Geofence. Alle drie is mogelijk in dit huis.

Ja, en natuurlijk moet alles afgeschermd worden, dus de router is aardig dichtgespijkerd. Alleen de meest belangrijke poorten zijn open, en nee, dit zijn niet de standaard poorten, want ook hier wijk ik mee af voor apparaten. Beetje programmeerwerk, maar dan heb je ook wat.

Zo heb ik dan nog wat andere kleine dingetjes, een NAS op basis van een Raspberry Pi, met OpenMediaVault. Puur voor in huis, van buitenaf hoef ik er niet in. Ook een netwerkbrede ad-blocker is aanwezig, ook op een Raspberry Pi, met Pi-Hole.

Nou ja, er staan ook nog genoeg plannen in de kast voor de toekomst, maar daar kom ik later wel op in desbetreffende topics elders op het forum.

Voor nu, mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Via deze weg, veel plezier op het forum en misschien spreken we elkaar ergens anders op het forum.

Groetjes!
Afbeelding
Honeywell Lyric T5
IKEA Tradfri (15 lampen, 2 sensoren)
Raspberry Pi 1b+ (Pi-Hole)
Raspberry Pi 3b+ (OpenMediaVault)
ASUS RT-N18U (DD-WRT - Hoofdrouter)
Linksys WRT320N (DD-WRT - Access Point)
TP-Link TL-5G1016D (Voor alle bekabelde netwerkapparaten)
Google Home
Google Nest Mini